Energiek Enzo
  • Home
  • Moeiteloos Briljant Leiderschap
    • Klanten aan het woord
  • Meer Energiek Enzo
    • Stop en Reset
    • Wakker worden!
    • Moeiteloos op een lijn
    • Klankbord
    • Dagvoorzitter
    • Diverse pluimage
    • | BLOOT |
    • Forum Enzo
  • Over
    • Interview Jose-Anne
  • Ervaringen
    • Power vrouw
  • Contact

Verhalen vangen...

| 5 Moeiteloze manieren om jouw team mak en passief te krijgen |

20/5/2016

0 Reacties

 

Als voorbereiding op onze vertrekplannen is het belangrijk zeemijlen maken.  Vooral veel en regelmatig. Zeezeilen is een volledig andere dimensie dan zeilen op de binnenwateren van Nederland. Dat is precies de reden waarom we het afgelopen pinksterweekend een 3-daagse zeezeilcursus gevolgd hebben op het IJsselmeer en de Waddenzee.
 

Onze schipper/instructeur ontmoetten we vrijdagavond om 19.45 uur in Harlingen. Een man van orde, netheid, rust en regelmaat. Een man van de inhoud. Dat zouden we snel merken. Én een man van de klok. Als de inchecktijd 20.00 uur is dan meld je je niet 15 minuten te vroeg aan boord. Stom van ons om rekening te houden met de spits op de vrijdag voor het pinksterweekend en daarom op tijd te vertrekken uit Breda. Geen goede binnenkomer.
Er kwamen nog meer dingen waar we geen punten mee scoorden.
De schipper is de baas aan boord, de directeur van het schip. Wij zijn zijn medewerkers. Medewerkers die nog veel te leren hebben ondanks ruime zeilervaring. En leren was precies het doel van deze cursus.
Van tevoren waren ieders persoonlijke leerdoelen opgehaald zodat de schipper ons voldoende individuele aandacht kon geven om onszelf zo te ontwikkelen. Top! So far so good.
Om je een beeld te geven: we zijn 3 dagen lang 24 uur per dag op het schip verbleven. Je krijgt een goed gevoel bij en een duidelijk beeld van het leven aan boord. We hebben 11 uur per dag gezeild met een windkracht 5-7. Het was bijzonder intensief maar echt KICKEN.
 

En… je leert elkaar goed kennen. 
 
Om direct het verschil in rang aan te geven; de schipper deed aan de huishoudelijke diensten niet mee. Ontbijt, lunch, diner klaar maken? Tafel dekken? Opruimen? Afwassen? Nee, niet voor hem. We hebben hem lekker in de watten gelegd.
Qua leidinggeven was deze schipper een directief leider. Dat mag ook want er is maar 1 kapitein op het schip. Deze schipper had, terecht, bijzonder hoge verwachtingen van zijn medewerkers. Fouten kun je je immers niet permitteren met windkracht 7.

We waren hier echter om te leren. En als ik meer fouten maak dan jij dan leer ik het meest, heb ik ooit geleerd.
Gelukkig kwam dat helemaal goed want we maakten bijzonder veel fouten volgens onze schipper. 
Niets ging goed in zijn ogen. De zeilen vouwden we op tot 'voddenbalen' (wat echt niet zo was!), lijnen knoopten we net de andere kant op dan dat hij dat deed, we knoopten niet uniform zoals hij wilde dat we dat deden. We lierden linksom ipv rechtsom zoals hij dat altijd deed. Te langzaam, dan toch weer te snel. Te veel, dan toch te weinig. 
Hij werd kribbig omdat de wind verkeerd stond om bepaalde oefeningen te doen. Zeg zelf, dat ís ook lastig wanneer je daar geen invloed op hebt…

Wanneer we de dingen niet op ZIJN  manier deden dan kregen we de wind van voren, dat werd ons heel snel duidelijk. Als de dingen niet liepen zoals hij wilde dat ze verliepen, raakte hij bijzonder geïrriteerd.
De opdrachten en commando’s kwamen zo snel achter elkaar en werden dáárom zo tegenstrijdig dat wij geen idee meer hadden wat hij wilde, wanneer hij iets wilde en hoe hij het wilde. We waren hem volledig kwijt.

Binnen 8 uur waren we volgzame, makke, lamgeslagen medewerkers geworden die puur reactief opereren. Als je íets niet wilt is het dat; of het nu op een schip is of binnen je organisatie. Waar ik vooral van onder de indruk ben is de snelheid waarmee je dit bereikt.

Ik heb nu zelf ervaren wat het doet met medewerkers wanneer je als leider geen vertrouwen hebt. Wanneer je graag ALLES onder controle hebt en dus ‘minder flexibel’ bent.
Als je op voorhand unieke en persoonlijke leerdoelen ophaalt bij je medewerkers en je vervolgens verlangt dat alles op jouw manier gaat en jouw sausje over iedereen uitsmeert, hoe kun je medewerkers dan individueel ontwikkelen, motiveren en inspireren? 

Niet één keer hebben we gehoord wat er goed ging. Wel voortdurend wat er niet goed ging. Dan kun je zeggen: je bent hier toch om te leren. Ja, klopt. Echter, als je mij waardering geeft en laat weten wat ik wél goed doe, dan groei ik hierdoor. Daar word ik sterk door. Dan kan ik alle dingen die ik hierna te horen krijg waarin ik nog kan ontwikkelen uitstekend handelen. 

Nu haakten wij als medewerkers volledig af. We wisten het niet meer. Terwijl we toch ervaren zeilers zijn.
Zijn beleving is toch een andere geweest dan die van ons. Na afloop schreef hij op het forum: "wat hébben we lekkere zeildagen gehad."


Hierbij 5 Moeiteloze manieren om je team mak en passief te krijgen:
 
1. Vertrouw niemand behalve jezelf.
Er is er maar één die het weet en dat ben jij. Blijf te allen tijde in control. Trap niet in de valkuil een ander zijn kennis en expertise in te zetten. Er is namelijk niemand die zoveel kennis en kunde heeft als jij.
 
2. Maak direct de rangorde duidelijk
Jij bent de leider. Het is belangrijk dat je dit vanaf het begin duidelijk maakt. Jij stippelt de route uit en zorgt ervoor dat jouw medewerkers hoe dan ook deze route lopen.
 
3. Benader ieder individu op eenzelfde manier
Je kunt onmogelijk met ieder type medewerker op een andere manier communiceren en samenwerken. Daar is geen beginnen aan. Jij doet het op jouw manier en dat vraagt aanpassingsvermogen van de medewerkers. Niet van jou.
 
4. Je zit er niet om aardig gevonden te worden
Je hebt een job to do in beperkte tijd. Je bent van de inhoud en weet precies wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren. Door jouw kennis en ervaring ontwikkel je de ander.
Inspireren en motiveren doen ze onderling.
 
5. Communiceer vooral wat er niet goed gaat
Alles in één keer goed is de norm. Zorg voor zo min mogelijk fouten. Koppel fouten voortdurend terug want daar leert men van. Van mooie praatjes of complimenten word je niet wijzer dus geef vooral aan waarin ze nog te leren en te ontwikkelen hebben.
 
Dit is dé manier om ervoor te zorgen dat medewerkers vanuit hun intrinsieke motivatie hard voor je willen lopen en werken. Dit is dé manier om ze gedreven en gemotiveerd te krijgen mee te werken aan het behalen van jouw doelstellingen. Als je het hebt over effectief en efficiënt je doel bereiken...
Mooi niet dus…!


We hebben overigens een heerlijk, intensief zeilweekend gehad waarin we enorm veel geleerd hebben. Voor mij was het belangrijk om te ervaren hoe ik het leven aan boord zou vinden en of ik de zee met een flinke windkracht niet eng zou vinden. Ik vond het varen op de Waddenzee met windkracht 7 echt geweldig. Wat een kick. Heerlijk. Nu weet ik zeker dat we straks met een gerust hart kunnen vertrekken met de 'Zilt'. Ik houd je op de hoogte. Inmiddels zijn we aan de website begonnen en kun je ons straks volgen op http://ziltadventures.com/
 

0 Reacties

| Carola Geerts | Een gesprek over leiderschap, doen, durven en dromen...

15/3/2016

0 Reacties

 
Carola Geerts werkt als Manager Multichannel Klanten Contact Center en Kantoordirecteur Kaatsheuvel bij Rabobank De Langstraat. Een gesprek over leiderschap, doen, durven en dromen. 

Een lange Job Tittle, wat doe je concreet?
Ja, een mondvol hé. Ik ben verantwoordelijk – samen met het team- voor de dagelijkse bankzaken particulieren klanten. Denk aan betalen, sparen, schadeverzekeringen en consumptieve kredieten. En dat via alle kanalen, dus Face to Face, schriftelijk, telefonisch en ook virtueel. 

Onze virtuele dienstverlening is volop in beweging en werkt goed. Steeds meer mensen maken gebruik van de diverse kanalen, waaronder de chat. We hebben het contact laagdrempelig gemaakt zodat het makkelijk is voor onze klanten om tussendoor contact te hebben. Op dit moment is de chat op werkdagen tot 20:00 bereikbaar. Er zijn plannen om dit uit te breiden naar 23:00 en de weekenden. 

Meer lezen
0 Reacties

| Monique van den Hoed | Professional voor vaart en vernieuwing

11/2/2016

0 Reacties

 
Monique van den Hoed was tot januari 2014 directeur Ondernemersinformatie en Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. In 2014 koos ze voor een ommezwaai naar de zorg. Tijd voor een goed gesprek met deze professional voor vaart en vernieuwing. 

Van de Kamer naar de zorg. Wat een verandering! Waarom de zorg?
Monique vertelt lachend; mijn carrière begon zelfs in de zorg! Op mijn 15e werkte ik als bijbaantje in de spoelkeuken van een verzorgingshuis. Verantwoordelijk voor de afwas én de toetjes. Daarna volgde vakantiewerk in een bejaardentehuis. Dat startte ook in de keuken.  Boterhammen smeren en helpen met het uitdelen van het eten. In de zorg was het toen een kleine stap naar het wassen, aankleden en verzorgen van de mensen. 

Die verzorging heb ik ook nog een tijdje mogen geven aan mensen op een gesloten afdeling in Hilversum. Kortom tot halverwege mijn HEAO studie, werkte ik met veel passie en plezier in de zorg. Na de invoering van de BIG-registratie moest ik helaas mijn werkzaamheden stoppen.  Ik genoot ervan om onderdeel te zijn van een team. Van betekenis te zijn voor mensen. Dagelijks te bedenken wat ik kon doen om het hen aangenamer te maken. ​

Meer lezen
0 Reacties

| Ria Stegehuis geeft zich | |BLOOT|

20/1/2016

0 Reacties

 
Op haar laatste dag bij Menzis heb ik een interview met Ria Stegehuis. Ria is tot 1 september 2015 lid geweest van de directieraad van zorgverzekeraar Menzis. Sinds 1 oktober 2015 is zij lid van de Raad van Bestuur bij Cosis.
Wat is je huidige rol?
​Ik ben lid van de directieraad van Menzis. Een zorgverzekeraar met 2,1 miljoen verzekerden. Bij Menzis ben ik verantwoordelijk voor de portefeuille “zorg”. Dat behelst het maken van afspraken met zorgverleners zoals tandartsen, diëtisten, logopedisten, apothekers, ambulances en ga zo maar verder.  Ook ben ik verantwoordelijk voor de AWBZ, nu de WLZ en GGZ. Samengevat alles wat aan zorg in Nederland rondloopt. 

Om je een beeld te geven, per jaar gaat hier zo’n 9 miljard euro in om. We maken afspraken over kwaliteit en prijs. We hebben te maken met protocollen, toezicht en veel overleg. Logisch, het gaat tenslotte om maatschappelijk geld. We bevinden ons dus midden in het breed speelveld van de zorg. Een complex maar interessant speelveld. 

Hoe lang zit je in deze rol?
Ik ben sinds 2008 directeur. Per 1 oktober maak ik een nieuwe stap. Ik word voorzitter van de Raad van Bestuur van Cosis. Dat is een holding van Promens Care en NOVO. Ze bedienen met een 3500 werknemers zo’n 7.000 cliënten met een verstandelijke of psychische beperking op ongeveer 220 locaties in Groningen en Drenthe.  


Waarom deze nieuwe stap?
Wat ik zie, is dat de zorgverzekeraar steeds meer een financiële dienstverlener wordt. Er vindt een verschuiving plaats. De intrinsieke aandacht voor zorg verschuift naar  verantwoording op de financiële kant. Juist de zorg is mijn passie. Daar komt de behoefte bij om dichterbij het veld te staan, in een eindverantwoordelijke rol. 
​

Meer lezen
0 Reacties

Wees overal wie je kunt zijn... ] Peter van der Westerlaken

20/8/2015

0 Reacties

 
Peter is managing director bij Hertoghs Advocaten-Belastingkundigen B.V. Zoals de naam al doet vermoeden is het kantoor gespecialiseerd in administratieve of civiele geschillen  met  de fiscus en aanverwante dossiers. Ook verlenen ze bijstand bij dreigende geschillen en hulp bij het zoeken van oplossingen daarvoor. 

Aan hoeveel mensen geef je leiding?
In totaal aan 31 mensen. 16 daarvan hebben een ondersteunende functie. Die werken overigens niet allemaal fulltime hoor. 

Ervaar je in het leidinggeven verschillen tussen mannen en vrouwen?
Ja. Vrouwen willen meer uitpraten. Ze gaan op zoek naar de kern. Daarbij zijn ze vaak   perfectionistisch. Mannen vinden dat uitpraten te veel gedoe. Ze hebben meer een  praktische instelling en doen wat er gedaan moet worden. Beide manieren hebben hun voor- en nadelen. De mix maakt het boeiend en lonend. 

Meer lezen
0 Reacties
<<Vorige
Voorwaarts>>

    Auteur

    door Energiek Enzo 

    Archieven

    Maart 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Augustus 2016
    Mei 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Mei 2015
    Maart 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014

Voorstel
Foto
Interview
Foto
Inspiratie
Foto
Copyright © - Energiek Enzo José-Anne Ockhuijzen
  • Home
  • Moeiteloos Briljant Leiderschap
    • Klanten aan het woord
  • Meer Energiek Enzo
    • Stop en Reset
    • Wakker worden!
    • Moeiteloos op een lijn
    • Klankbord
    • Dagvoorzitter
    • Diverse pluimage
    • | BLOOT |
    • Forum Enzo
  • Over
    • Interview Jose-Anne
  • Ervaringen
    • Power vrouw
  • Contact