De beste beslissing die Ernst zakelijk genomen heeft is dat hij de overstap naar Makro heeft gemaakt. Hij geniet van zijn werk. Ernst is een mensen-mens en bijzonder geïnteresseerd in de ander. Hij geeft leiding op basis van gevoel. Het is een tweede natuur voor hem.
Waar brengt hij de Makro naar toe? Tegen welke uitdagingen loopt hij aan en hoe gaat hij hier mee om?
Waar brengt hij de Makro naar toe? Tegen welke uitdagingen loopt hij aan en hoe gaat hij hier mee om?
De beweging van de Makro
De Makro zit in de transformatie van procesgericht naar klantgericht. En dat gaat heel ver. Niet alleen de “look en feel” is klantgerichter, de producten zijn afgestemd op de klant maar het belangrijkste is dat je de medewerkers hierin meeneemt.
De kassa’s zijn zo ingericht, dat de klanten assistenten kassa actief voor de kassa staan en de klanten zo pro-actief begroeten.
Zelfs in de functienaam wordt de klant centraal gezet. Hiermee geven we de boodschap af naar het personeel: weet dat de klant centraal staat in jouw werk en niet het proces!
Interesse en verbinding
Makro Breda heeft ongeveer 300 medewerkers. Ik geef direct leiding aan 7 personen. We hebben een Management Team van 3 personen en daar naast een groot Management Team van 14 personen.
Ik vind het belangrijk dat je goed in gesprek bent met elkaar. Elkaar de ruimte geeft voor feedback, je kwetsbaar op kunt stellen maar wel de lat hoog houden.
Als je iedereen mee wilt nemen in het proces dan kost dat tijd. En tijd is vaak je grootste vijand.
We moeten heel veel naar buiten treden, je moet schakelen en als je dit niet snel genoeg doet ten opzichte van andere aanbieders, verlies je. Aan de ene kant snelheid erin houden, maar ook de wedstrijd niet te snel spelen, want dan sta je er alleen voor.
Snel maar niet te snel
Ik wil graag snel. Het frustreert wel eens maar als leidinggevende moet je inschatten op welk niveau je zit en hier aan werken. Je moet het bij jezelf zoeken. Wat kan ik hieraan doen om het gewenste resultaat wel te behalen? Dit is vaak een pas op de plaats maken. Je medewerkers inschatten en dan aan de slag als manager.
Medewerkers hoeven niet hetzelfde te zijn als ik. Ik geef er de voorkeur aan dat ze hun eerlijke mening geven. Iedereen mag zijn eigen bijdrage hebben en zijn eigen kracht tonen.
Moeiteloos Briljant Leiderschap volgens Ernst
Ik geef leiding vanuit een bepaald natuurlijk leiderschap. Van bewust onbekwaam naar onbewust bekwaam. Het is voor mij automatisme. Ik ben graag op de winkelvloer onder de medewerkers.
Leiderschap moet in je aard zitten en vooral natuurlijk gaan.
Wat zijn jouw kwaliteiten als manager?
Ik ben goed in het verbinden van mensen, ze op een goede manier motiveren, stimuleren en sturen om de gestelde doelen te behalen. Dit doe ik nu 3 jaar bij MAKRO. Niet alleen intern, maar ook extern, bij Business Clubs, gemeenten en het bedrijven terrein waar we zitten.
Belangrijk in leiderschap
Het is belangrijk dat je als manager het niveau van zelfstandigheid van de mensen goed in kunt schatten en op basis hiervan situationeel leiding geeft. En hier gaat het vaak mis.
Mensen worden vaak te hoog of te laag ingeschat en daardoor wordt er verkeerde sturing gegeven. Leidinggevenden realiseren zich niet wie ze tegenover zich hebben en welke kwaliteiten die persoon heeft. Dus eigenlijk gaat het mis bij het niet inschatten van medewerkers. Als manager moet je je realiseren welke persoon je tegenover je hebt, je moet je kunnen én willen verplaatsen in deze persoon. Niet alleen sturen op resultaat maar ook naar het moment en de persoon.
Sturen of ondersteunen?
Sturen en ondersteunen, daar moet je goed in variëren, als je proeft dat een medewerker gestuurd wil worden, stuur je en vice versa met ondersteunen. Ik probeer altijd te komen tot de kern en van daaruit ga ik sturen en/of ondersteunen.
Hoe laat je medewerkers nadenken, vragen stellen, complimenteren op het juiste moment. Hiervoor moet een manager investeren in de relatie met de medewerker.
Uitdagingen
Dat zijn er best wel veel. Een is om een grote organisatie als deze de juiste kant op te bewegen.
Mijn probleem is, dat ik soms sneller ga, dan mijn omgeving. Dit komt door mijn bevlogenheid en mijn visie. Dit kan soms ook tegen je werken. Je kunt te ver gaan, of te snel gaan waardoor mensen geen vertrouwen meer in je hebben.
Je moet op het juiste moment de juiste mensen aanhaken.
Ik moet me er heel bewust van zijn, dat ik in mijn hoofd sneller ben, dan mijn omgeving.
Aanhaken
Belangrijk is dat je goed in gesprek bent met elkaar. Ruimte geven voor feedback, je kwetsbaar opstellen, maar de lat wel hoog houden.
Als je in de Champions Leage wil spelen dan zul je moeten zorgen dat je spelers op het juiste niveau zijn.
Alles behalve Moeiteloos?
Het gaat niet moeiteloos als ik buiten mijn beïnvloeding cirkels komt. Daar moet ik dan niet teveel aandacht aan geven. Wanneer het daarbinnen komt moet ik gas geven.
Hoe zet je MBL extern in?
Onze basis en onze missie is Partner zijn van Ondernemend Nederland. Met deze slogan en missie treed ik naar buiten toe. Dat doe ik hier op het bedrijventerrein door hier de verbinding te leggen met alle ondernemers op het bedrijventerrein.
We organiseren evenementen op het bedrijventerrein. Zoals de E-drive.
En ik doe veel via de sport.
Ik heb goede contacten met de gemeente en de burgermeester komt hier op bedrijfsbezoek. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen leveren wij onze bijdrage in de omgeving Breda. Dat doen we met de Stichting Pauwer. Stichting Pauwer is een zorg organisatie voor mensen met een lichamelijke beperking, een meervoudige beperking en een niet aangeboren hersenletsel. Ook hebben we 16 cliënten van Amarant binnen de Makro werken.
Als ik het zo opnoem dan doen we eigenlijk best heel veel…
De Makro zit in de transformatie van procesgericht naar klantgericht. En dat gaat heel ver. Niet alleen de “look en feel” is klantgerichter, de producten zijn afgestemd op de klant maar het belangrijkste is dat je de medewerkers hierin meeneemt.
De kassa’s zijn zo ingericht, dat de klanten assistenten kassa actief voor de kassa staan en de klanten zo pro-actief begroeten.
Zelfs in de functienaam wordt de klant centraal gezet. Hiermee geven we de boodschap af naar het personeel: weet dat de klant centraal staat in jouw werk en niet het proces!
Interesse en verbinding
Makro Breda heeft ongeveer 300 medewerkers. Ik geef direct leiding aan 7 personen. We hebben een Management Team van 3 personen en daar naast een groot Management Team van 14 personen.
Ik vind het belangrijk dat je goed in gesprek bent met elkaar. Elkaar de ruimte geeft voor feedback, je kwetsbaar op kunt stellen maar wel de lat hoog houden.
Als je iedereen mee wilt nemen in het proces dan kost dat tijd. En tijd is vaak je grootste vijand.
We moeten heel veel naar buiten treden, je moet schakelen en als je dit niet snel genoeg doet ten opzichte van andere aanbieders, verlies je. Aan de ene kant snelheid erin houden, maar ook de wedstrijd niet te snel spelen, want dan sta je er alleen voor.
Snel maar niet te snel
Ik wil graag snel. Het frustreert wel eens maar als leidinggevende moet je inschatten op welk niveau je zit en hier aan werken. Je moet het bij jezelf zoeken. Wat kan ik hieraan doen om het gewenste resultaat wel te behalen? Dit is vaak een pas op de plaats maken. Je medewerkers inschatten en dan aan de slag als manager.
Medewerkers hoeven niet hetzelfde te zijn als ik. Ik geef er de voorkeur aan dat ze hun eerlijke mening geven. Iedereen mag zijn eigen bijdrage hebben en zijn eigen kracht tonen.
Moeiteloos Briljant Leiderschap volgens Ernst
Ik geef leiding vanuit een bepaald natuurlijk leiderschap. Van bewust onbekwaam naar onbewust bekwaam. Het is voor mij automatisme. Ik ben graag op de winkelvloer onder de medewerkers.
Leiderschap moet in je aard zitten en vooral natuurlijk gaan.
Wat zijn jouw kwaliteiten als manager?
Ik ben goed in het verbinden van mensen, ze op een goede manier motiveren, stimuleren en sturen om de gestelde doelen te behalen. Dit doe ik nu 3 jaar bij MAKRO. Niet alleen intern, maar ook extern, bij Business Clubs, gemeenten en het bedrijven terrein waar we zitten.
Belangrijk in leiderschap
Het is belangrijk dat je als manager het niveau van zelfstandigheid van de mensen goed in kunt schatten en op basis hiervan situationeel leiding geeft. En hier gaat het vaak mis.
Mensen worden vaak te hoog of te laag ingeschat en daardoor wordt er verkeerde sturing gegeven. Leidinggevenden realiseren zich niet wie ze tegenover zich hebben en welke kwaliteiten die persoon heeft. Dus eigenlijk gaat het mis bij het niet inschatten van medewerkers. Als manager moet je je realiseren welke persoon je tegenover je hebt, je moet je kunnen én willen verplaatsen in deze persoon. Niet alleen sturen op resultaat maar ook naar het moment en de persoon.
Sturen of ondersteunen?
Sturen en ondersteunen, daar moet je goed in variëren, als je proeft dat een medewerker gestuurd wil worden, stuur je en vice versa met ondersteunen. Ik probeer altijd te komen tot de kern en van daaruit ga ik sturen en/of ondersteunen.
Hoe laat je medewerkers nadenken, vragen stellen, complimenteren op het juiste moment. Hiervoor moet een manager investeren in de relatie met de medewerker.
Uitdagingen
Dat zijn er best wel veel. Een is om een grote organisatie als deze de juiste kant op te bewegen.
Mijn probleem is, dat ik soms sneller ga, dan mijn omgeving. Dit komt door mijn bevlogenheid en mijn visie. Dit kan soms ook tegen je werken. Je kunt te ver gaan, of te snel gaan waardoor mensen geen vertrouwen meer in je hebben.
Je moet op het juiste moment de juiste mensen aanhaken.
Ik moet me er heel bewust van zijn, dat ik in mijn hoofd sneller ben, dan mijn omgeving.
Aanhaken
Belangrijk is dat je goed in gesprek bent met elkaar. Ruimte geven voor feedback, je kwetsbaar opstellen, maar de lat wel hoog houden.
Als je in de Champions Leage wil spelen dan zul je moeten zorgen dat je spelers op het juiste niveau zijn.
Alles behalve Moeiteloos?
Het gaat niet moeiteloos als ik buiten mijn beïnvloeding cirkels komt. Daar moet ik dan niet teveel aandacht aan geven. Wanneer het daarbinnen komt moet ik gas geven.
Hoe zet je MBL extern in?
Onze basis en onze missie is Partner zijn van Ondernemend Nederland. Met deze slogan en missie treed ik naar buiten toe. Dat doe ik hier op het bedrijventerrein door hier de verbinding te leggen met alle ondernemers op het bedrijventerrein.
We organiseren evenementen op het bedrijventerrein. Zoals de E-drive.
En ik doe veel via de sport.
Ik heb goede contacten met de gemeente en de burgermeester komt hier op bedrijfsbezoek. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen leveren wij onze bijdrage in de omgeving Breda. Dat doen we met de Stichting Pauwer. Stichting Pauwer is een zorg organisatie voor mensen met een lichamelijke beperking, een meervoudige beperking en een niet aangeboren hersenletsel. Ook hebben we 16 cliënten van Amarant binnen de Makro werken.
Als ik het zo opnoem dan doen we eigenlijk best heel veel…