In gesprek met Ardie Nillesen, Alphabet International
Deze keer interview ik een vrouw. En niet zomaar een vrouw. Ardie Nillesen is op dit moment Internationaal Project Manager bij Alphabet International GmbH. Een merkonafhankelijke leasemaatschappij, gevestigd in München. Met een wereldwijde vertegenwoordiging in 19 landen. Alphabet biedt diverse mobiliteitsoplossingen, waardoor er altijd een passende invulling aan je mobiliteitsbehoefte kan worden gegeven. Een dame in de Automotive, een mannenwereld.
Deze keer interview ik een vrouw. En niet zomaar een vrouw. Ardie Nillesen is op dit moment Internationaal Project Manager bij Alphabet International GmbH. Een merkonafhankelijke leasemaatschappij, gevestigd in München. Met een wereldwijde vertegenwoordiging in 19 landen. Alphabet biedt diverse mobiliteitsoplossingen, waardoor er altijd een passende invulling aan je mobiliteitsbehoefte kan worden gegeven. Een dame in de Automotive, een mannenwereld.
Op welke plaats zit je en hoe ben je daar gekomen?
Ik was de afgelopen 3 jaar internationaal werkzaam als Business Manager van de CEO. Betrokken bij vele verander- en verbetertrajecten en daardoor regelmatig ook samengewerkt met de landen directeuren. Toen er een belangrijk strategisch internationaal sales optimalisatieproject kwam, hebben ze mij als projectmanager gevraagd. Dat vond ik echt super, omdat nu ook mijn eerdere ervaringen als Manager Sales en Projectmanager heel goed van pas komen. Inmiddels heb ik nu een aantal jaar managementervaring en daarvoor werkte ik veel projectmatig.
Het verschil tussen de twee? Bij een project is een ander soort begeleiding nodig. Je verzamelt de mensen om je heen, of ze worden je toegewezen, die meestal al de kwaliteiten hebben die voor dat project nodig zijn. Als manager is vaak een bestaand team je uitgangspunt en dan zorg je dat de juiste mensen op de juiste plek komen te zitten, zodat hun kwaliteiten optimaal tot hun recht komen.
Je werkt in een mannenwereld. Merk je verschillen in aansturing?
Als ik wat mag generaliseren: ja. In zijn algemeenheid is mijn ervaring dat vrouwen makkelijker in de leerstand staan en eerder coöperatiever zijn. Ze staan open voor invloed en coaching en zijn zelf als leidinggevende eerder coachend dan directief. Mannen willen ook leren, maar die vertrekken meer vanuit hun eigen mening en visie. Ze vinden positionering belangrijk en het eigen belang is wat meer aanwezig.
Wat voor type leidinggevende ben je?
Ik ben een faciliterend manager. Ik werk vanuit het doel en heb respect voor de ander. Dit proces gaat onbewust. Ik observeer hoe iemand in elkaar zit, waar ze warm voor lopen en waar hun interesses liggen. Luisteren en interesse is mijn basis. Het is mijn uitgangspunt om duidelijke doelen te stellen. Te zorgen dat het doel door iedereen gedragen wordt. Ik stel daarbij de randvoorwaarden. Geef handvatten, extra begeleiding waar nodig en gelegenheid tot klankborden. Ik koppel mensen aan elkaar, zodat ze samen een beter geheel zijn dan alleen. De groep bepaalt de weg naar het doel. Iedereen heeft daarbij inbreng. Zo raakt het hele team gemotiveerd en ontstaat er een flow die werkt.
Is leiderschap altijd vanzelfsprekend geweest voor je?
Nee, ik ben daarin gegroeid. Natuurlijk had en heb ik ook mijn onzekerheden. Na een assessment kreeg ik pas een beter inzicht over mezelf en begreep ik ook daardoor veel beter de anderen. Zelfkennis is de basis voor goede managementvaardigheden. Ik kan makkelijk schakelen tussen functies, interessegebieden en verschillende levels. Ik heb altijd respect voor de persoon en ga voor een gezamenlijk doel. Ik denk dat daarom mensen graag met mij samenwerken. Ik stem mijn communicatie automatisch af op mijn gesprekspartner. Kijk, iemand van Finance heeft vaak meer behoefte aan exacte omschrijvingen en duidelijkheid, terwijl Sales ook doelgericht werkt maar meer behoefte heeft aan vrijheid en eigen inbreng. Soms heeft iemand een podium nodig. Prima! Het doel staat altijd voorop.
Daar kan ik zo blij van worden!
Je raakt precies de kern Ardie. Jij stemt je af op de persoon waarmee je praat. Dat is de kern van MBL. Zoveel managers hebben één vastomlijnde manier van leidinggeven. Die gooien hun managementsausje over iedereen heen. Ze hebben geen idee, waarom dit bij Annette wel werkt en Eduard daardoor juist zijn hakken in het zand zet.
Oprechte belangstelling werkt
Het gaat inderdaad mis, als je mensen niet goed inschat. Laat de managementboeken aan de kant liggen. Luister naar je mensen. Geef ze de ruimte om zelf een oplossing aan te dragen. Help ze daarbij door de juiste vragen te stellen. Als leider moet jij op de juiste knoppen drukken. Jij bent daarin dienend. Je werkt voor anderen. Met die instelling doen mensen graag mee. Dan zijn ze energierijk, positief en nemen ze initiatieven. Ook belangrijk: stuur op de kracht van mensen. Niet iedereen kan alles. Natuurlijk kun je wel bijschaven en verbeteren. Maar ga uit van de kracht en de talenten van iemand en als je die krachten kan combineren in een team gaat het van “Good to Great”.
Gaat alles moeiteloos bij jou?
Nee, zeker niet. Ik heb ook mijn eigen valkuilen en onzekerheden. Ik ben wars van politieke spelletjes. Ik vertrouw mensen op voorhand. Dit is een gekozen naïviteit. Ik zie het wel, maar laat me niet verleiden mee te doen. Ja, dan hoor je er wel eens niet bij. Of gaan mensen er met jouw ideeën van door. Als dat vaak gebeurt, word je wel iets voorzichtiger. En dat is jammer, want de beste resultaten worden behaald als je samen deelt en samenwerkt Ego gedreven mensen kom je overal tegen. Dat is niet te veranderen. Terwijl niet het ego, maar het grotere doel voorop hoort te staan. Het team dient het doel te dragen en het team is dan ook het vertrekpunt. Daarbij houd ik rekening met de internationale verschillen in bijvoorbeeld de beslissingsprocessen of hiërarchie modellen.
Getting the Basics Right, wat is dat?
Óp 5 januari is het internationale project ‘Getting the Basics Right’ gestart. Het gaat over een internationale norm, structuur en werkwijze voor alle salesgerelateerde activiteiten. De commerciële fundering. Het neerzetten van het ideale salesplaatje, zoals onder andere een 9+ organisatie! Je wilt dat je klanten je diensten met een 9+ waarderen. En dat kan alleen als de klant een positief contactmoment heeft dat zijn emotie raakt, want dat is wat mensen onthouden en doorvertellen. Het is niet alleen een ervaring waar de klant tevreden over is, maar het is een ervaring die uniek is, veel indruk heeft gemaakt en zijn verwachting heeft overtroffen.
Als de centrale commerciële fundering bepaald is, volgen de lokale projecten in de landen. Wat is nu al goed geregeld en wat kan er nog beter. Een enorme uitdaging. Een belangrijke stap is de bewustwording van de landen directeuren. Dat dit internationale project juist van henzelf is en niet iets van het hoofdkantoor. Ze ervan overtuigen dat ik er voor ze ben. Dat ze me niet zien als de dame die vanuit het hoofdkantoor wel even komt vertellen hoe het moet, maar als de dame die er is om hen te helpen optimaal sales te gaan bedrijven, om nog betere bedrijfsresultaten te bereiken.
Hoe ga je dat doen?
Het klinkt eenvoudig, maar dit project is een soort cultuurverandering. We gaan basis salesgedachten en sturing methodes uitdragen en laten zien waar het beter kan, door zelf het voorbeeld te zijn. Betrokkenheid van het management krijgen zodat zij zelf ook het voorbeeld worden! Want een goed voorbeeld doet volgen!
Verbetering moet tastbaar zijn, niet alleen theorieën en mooie modellen, mensen moeten het voelen en zien. Ik ga het doen met gedrevenheid, humor en flair. Geven, niet
om terug te krijgen, maar gewoon om het geven. Een mooie uitdaging waar ik nu midden in zit
Heb je nog tips op het gebied van Moeiteloos Briljant Leiderschap?
Ja: luister. Vraag wat mensen beweegt, waarom ze doen wat ze doen. Zij zijn degenen met jarenlange ervaring. Luister daar naar. Ken de mensen. Investeer in ze en geef aandacht. Ook informeel. Kom terug op vragen die je krijgt. Ben blij met kritiek. Luister daar naar. Zorg voor connectie en communicatie. Sta voor je team. Leg uit waarom iets niet geregeld kan worden. Beargumenteer dat.
Weet je, eigenlijk zijn er maar twee dingen nodig: een gezamenlijk doel en een enthousiast team. Denk maar aan de FISH! filosofie of van “Good to Great”. Ook een leuke boektip: ‘Onze ijsberg smelt!’
Kan jouw organisatie ook wel een Ardie gebruiken?
Na 2015 is Ardie weer beschikbaar voor een nieuwe opdracht. Meer weten over Ardie? Connect gerust met haar op LinkedIn.
Hulp nodig?
Geïnspireerd door dit interview en klaar om zelf stappen te zetten? Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek over de trainingsmogelijkheden van Energiek Enzo.
Ik was de afgelopen 3 jaar internationaal werkzaam als Business Manager van de CEO. Betrokken bij vele verander- en verbetertrajecten en daardoor regelmatig ook samengewerkt met de landen directeuren. Toen er een belangrijk strategisch internationaal sales optimalisatieproject kwam, hebben ze mij als projectmanager gevraagd. Dat vond ik echt super, omdat nu ook mijn eerdere ervaringen als Manager Sales en Projectmanager heel goed van pas komen. Inmiddels heb ik nu een aantal jaar managementervaring en daarvoor werkte ik veel projectmatig.
Het verschil tussen de twee? Bij een project is een ander soort begeleiding nodig. Je verzamelt de mensen om je heen, of ze worden je toegewezen, die meestal al de kwaliteiten hebben die voor dat project nodig zijn. Als manager is vaak een bestaand team je uitgangspunt en dan zorg je dat de juiste mensen op de juiste plek komen te zitten, zodat hun kwaliteiten optimaal tot hun recht komen.
Je werkt in een mannenwereld. Merk je verschillen in aansturing?
Als ik wat mag generaliseren: ja. In zijn algemeenheid is mijn ervaring dat vrouwen makkelijker in de leerstand staan en eerder coöperatiever zijn. Ze staan open voor invloed en coaching en zijn zelf als leidinggevende eerder coachend dan directief. Mannen willen ook leren, maar die vertrekken meer vanuit hun eigen mening en visie. Ze vinden positionering belangrijk en het eigen belang is wat meer aanwezig.
Wat voor type leidinggevende ben je?
Ik ben een faciliterend manager. Ik werk vanuit het doel en heb respect voor de ander. Dit proces gaat onbewust. Ik observeer hoe iemand in elkaar zit, waar ze warm voor lopen en waar hun interesses liggen. Luisteren en interesse is mijn basis. Het is mijn uitgangspunt om duidelijke doelen te stellen. Te zorgen dat het doel door iedereen gedragen wordt. Ik stel daarbij de randvoorwaarden. Geef handvatten, extra begeleiding waar nodig en gelegenheid tot klankborden. Ik koppel mensen aan elkaar, zodat ze samen een beter geheel zijn dan alleen. De groep bepaalt de weg naar het doel. Iedereen heeft daarbij inbreng. Zo raakt het hele team gemotiveerd en ontstaat er een flow die werkt.
Is leiderschap altijd vanzelfsprekend geweest voor je?
Nee, ik ben daarin gegroeid. Natuurlijk had en heb ik ook mijn onzekerheden. Na een assessment kreeg ik pas een beter inzicht over mezelf en begreep ik ook daardoor veel beter de anderen. Zelfkennis is de basis voor goede managementvaardigheden. Ik kan makkelijk schakelen tussen functies, interessegebieden en verschillende levels. Ik heb altijd respect voor de persoon en ga voor een gezamenlijk doel. Ik denk dat daarom mensen graag met mij samenwerken. Ik stem mijn communicatie automatisch af op mijn gesprekspartner. Kijk, iemand van Finance heeft vaak meer behoefte aan exacte omschrijvingen en duidelijkheid, terwijl Sales ook doelgericht werkt maar meer behoefte heeft aan vrijheid en eigen inbreng. Soms heeft iemand een podium nodig. Prima! Het doel staat altijd voorop.
Daar kan ik zo blij van worden!
Je raakt precies de kern Ardie. Jij stemt je af op de persoon waarmee je praat. Dat is de kern van MBL. Zoveel managers hebben één vastomlijnde manier van leidinggeven. Die gooien hun managementsausje over iedereen heen. Ze hebben geen idee, waarom dit bij Annette wel werkt en Eduard daardoor juist zijn hakken in het zand zet.
Oprechte belangstelling werkt
Het gaat inderdaad mis, als je mensen niet goed inschat. Laat de managementboeken aan de kant liggen. Luister naar je mensen. Geef ze de ruimte om zelf een oplossing aan te dragen. Help ze daarbij door de juiste vragen te stellen. Als leider moet jij op de juiste knoppen drukken. Jij bent daarin dienend. Je werkt voor anderen. Met die instelling doen mensen graag mee. Dan zijn ze energierijk, positief en nemen ze initiatieven. Ook belangrijk: stuur op de kracht van mensen. Niet iedereen kan alles. Natuurlijk kun je wel bijschaven en verbeteren. Maar ga uit van de kracht en de talenten van iemand en als je die krachten kan combineren in een team gaat het van “Good to Great”.
Gaat alles moeiteloos bij jou?
Nee, zeker niet. Ik heb ook mijn eigen valkuilen en onzekerheden. Ik ben wars van politieke spelletjes. Ik vertrouw mensen op voorhand. Dit is een gekozen naïviteit. Ik zie het wel, maar laat me niet verleiden mee te doen. Ja, dan hoor je er wel eens niet bij. Of gaan mensen er met jouw ideeën van door. Als dat vaak gebeurt, word je wel iets voorzichtiger. En dat is jammer, want de beste resultaten worden behaald als je samen deelt en samenwerkt Ego gedreven mensen kom je overal tegen. Dat is niet te veranderen. Terwijl niet het ego, maar het grotere doel voorop hoort te staan. Het team dient het doel te dragen en het team is dan ook het vertrekpunt. Daarbij houd ik rekening met de internationale verschillen in bijvoorbeeld de beslissingsprocessen of hiërarchie modellen.
Getting the Basics Right, wat is dat?
Óp 5 januari is het internationale project ‘Getting the Basics Right’ gestart. Het gaat over een internationale norm, structuur en werkwijze voor alle salesgerelateerde activiteiten. De commerciële fundering. Het neerzetten van het ideale salesplaatje, zoals onder andere een 9+ organisatie! Je wilt dat je klanten je diensten met een 9+ waarderen. En dat kan alleen als de klant een positief contactmoment heeft dat zijn emotie raakt, want dat is wat mensen onthouden en doorvertellen. Het is niet alleen een ervaring waar de klant tevreden over is, maar het is een ervaring die uniek is, veel indruk heeft gemaakt en zijn verwachting heeft overtroffen.
Als de centrale commerciële fundering bepaald is, volgen de lokale projecten in de landen. Wat is nu al goed geregeld en wat kan er nog beter. Een enorme uitdaging. Een belangrijke stap is de bewustwording van de landen directeuren. Dat dit internationale project juist van henzelf is en niet iets van het hoofdkantoor. Ze ervan overtuigen dat ik er voor ze ben. Dat ze me niet zien als de dame die vanuit het hoofdkantoor wel even komt vertellen hoe het moet, maar als de dame die er is om hen te helpen optimaal sales te gaan bedrijven, om nog betere bedrijfsresultaten te bereiken.
Hoe ga je dat doen?
Het klinkt eenvoudig, maar dit project is een soort cultuurverandering. We gaan basis salesgedachten en sturing methodes uitdragen en laten zien waar het beter kan, door zelf het voorbeeld te zijn. Betrokkenheid van het management krijgen zodat zij zelf ook het voorbeeld worden! Want een goed voorbeeld doet volgen!
Verbetering moet tastbaar zijn, niet alleen theorieën en mooie modellen, mensen moeten het voelen en zien. Ik ga het doen met gedrevenheid, humor en flair. Geven, niet
om terug te krijgen, maar gewoon om het geven. Een mooie uitdaging waar ik nu midden in zit
Heb je nog tips op het gebied van Moeiteloos Briljant Leiderschap?
Ja: luister. Vraag wat mensen beweegt, waarom ze doen wat ze doen. Zij zijn degenen met jarenlange ervaring. Luister daar naar. Ken de mensen. Investeer in ze en geef aandacht. Ook informeel. Kom terug op vragen die je krijgt. Ben blij met kritiek. Luister daar naar. Zorg voor connectie en communicatie. Sta voor je team. Leg uit waarom iets niet geregeld kan worden. Beargumenteer dat.
Weet je, eigenlijk zijn er maar twee dingen nodig: een gezamenlijk doel en een enthousiast team. Denk maar aan de FISH! filosofie of van “Good to Great”. Ook een leuke boektip: ‘Onze ijsberg smelt!’
Kan jouw organisatie ook wel een Ardie gebruiken?
Na 2015 is Ardie weer beschikbaar voor een nieuwe opdracht. Meer weten over Ardie? Connect gerust met haar op LinkedIn.
Hulp nodig?
Geïnspireerd door dit interview en klaar om zelf stappen te zetten? Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek over de trainingsmogelijkheden van Energiek Enzo.