Weleens gehoord van sturen op soulenergy? Ik had een boeiend gesprek met Jack Vos. Eigenaar van Luyten Adviesgroep.
Wat doet Luyten Adviesgroep?
We bestaan 60 jaar en zijn gespecialiseerd in het verzekeren van bedrijven groot en klein en in alle branches. Daarnaast bedienen we ook nog 4.500 particulieren. Daarbij zijn we ook gespecialiseerd in hypotheken en financiële planning.
Hoe lang ben je eigenaar?
Direct van school ben ik bij Luyten gaan werken en in 2002 heb ik me ingekocht.
Wat is jullie onderscheidend vermogen?
We maken een echte connectie met onze relaties. Wij noemen dat het best friend principle, wat we expliciet hebben gemaakt. Kijk maar eens op happy cows give more milk
Onze mensen zijn goed opgeleid: in kennis, vaardigheden én attitude. Dat is een forse investering, maar wel een die loont. Ook intern werken we met heel veel energie. Dat is niet altijd zo geweest. In 2010 hebben we de omslag gemaakt van administratiekantoor naar advieskantoor.
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Dat ging gepaard met weerstand. Ik heb bijvoorbeeld de bonus laten vervallen. Zo’n bonus heeft geen enkele zin en werkt eerder demotiverend dan motiverend als je er goed over nadenkt. Je zult begrijpen dat zo’n besluit niet gelijk met applaus ontvangen wordt.
Vanaf dat moment ben ik gaan sturen op vaardigheden. Het kennisniveau zat al goed. We hebben altijd hoog opgeleide mensen in dienst gehad. Ik liet dat zien door voorbeeldgedrag, heel concreet. Nog steeds was de energie niet optimaal. Dus toen ben ik met waarden begonnen. We begonnen met een cultuurmeting en zijn daarna op de waarden gaan sturen. Bijvoorbeeld: hoe vullen we betrokkenheid in.
Hoe vulde je dat in?
We zaten bij elkaar en onderzochten: wie is het meest betrokken van ons allemaal. Het antwoord was eenduidend: “dat ben jij”. Maar hoe komt dat dan? Logisch dat jij het meest betrokken bent, jij bent de ondernemer. Ja, dan is de oplossing voor mij simpel. Dan maken we iedereen mede-ondernemer.
Hoe werkte dat dan? Kreeg iedereen aandelen?
Welnee, daar zat niemand op te wachten. De mensen willen zekerheid, een vast salaris. Maar wat ze wel willen is ondernemend denken en handelen. Want het ondernemersaspect is veel breder. Eigenlijk zoek je continu prospects. Prospects worden klanten. En dan zorg je dat het klanten blijven.
Dus organiseerde ik prospect feesten. In het begin had het team de neiging om gelijk na te bellen. Maar dat moet je niet doen. Wacht tot de klant naar jou toekomt. Ze weten wie je bent.
Maar hoe zit dat dan met targets?
Die heb ik ook afgeschaft. Targets zijn een belemmering. Ik heb er al verschillende discussies over gehad. Krijg dan de vraag “hoe houd je dan de controle op wat je gaat verdienen.” Dan ben je aan het korte termijn denken, en is het dan wel winst. Nee hoor, met targets ga je altijd de mist in. Het gaat om de ontmoeting. Bij een ontmoeting krijg je een gevoel en daar ga je achteraan. Je doet dat vanuit een andere kracht, vanuit intuïtie. Als je gevoel zegt dat het werkt, dan lukt dat. Zo belangrijk: luisteren naar je gevoel.
We hebben vaak genoeg bedrijven geweigerd. Omdat het gevoel niet goed was. En echt, bijna altijd hoor je achteraf dat er iets met zo’n bedrijf is gebeurd. Schades, overstromingen. Onze werkwijze heeft ons al veel succes gebracht.
Deed je die coaching allemaal zelf?
Nee, in die periode was praten met mensen niet mijn sterkste kant. Ik heb een coach aangesteld, een dag in de week. Die is het mede-ondernemerschap verder uit gaan bouwen en begeleiden. En heeft daarbij goed werk verricht. Langzaam maar zeker werden we van individuen een team.
Hoe ben je geworden wie je nu bent?
Simpel, door voortschrijdend inzicht. Deze periode is triest er vallen veel ontslagen. Voor ons is dat goud. Klanten krijgen door reorganisaties niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Wij bestaan door de onkunde van onze concurrenten. Als je interesse hebt in een huis, dan ga je geen zes weken wachten tot je eens langs kunt komen voor een financieringsgesprek. Bij ons kun je morgen terecht. Dat regelen we gewoon.
Mensen zitten zo vast in regels en structuren. Eerstelijns controles, tweedelijns controles... Ik controleer niets. Als ik aanvoel dat er iets niet goed gaat, hebben we gewoon een gesprek.
Weet je wat afstudeerders zoeken in een werkgever?
Ze zoeken een werkgever die entrepreneur ship aanbiedt of faciliteert.
Die zorgt voor een maximale ontwikkeling. Ze hebben liever een mindfulness dag dan een vrije dag.
Een werkgever die snapt dat werk en privé niet gescheiden is. Het is gewoon één leven.
Dat is precies wat wij al doen. Altijd prettig als zoiets door een onderzoek bevestigd wordt.
Vrijheid is onze universele kernwaarde. Vrijheid is het hoogste goed in de ontwikkeling van een mens. Zelfs hoger dan gezondheid. En wat doen bedrijven? Juist, die perken die vrijheden juist in. Zetten mensen in een hokje van 4 bij 4 met met 220 volt op de muur. Hoe zou je dat zelf vinden?
Wat zeg je dat goed. Precies zoals in het filmpje van de vrije denkers.
Ach ik denk altijd maar: wat vind ik fijn? Vrijheid! Dus dat vinden mijn mensen ook fijn. Dat hoort bij ontwikkelen. Dus kijk naar jezelf en voeg de daad bij het woord.
Hoeveel mensen werken er nu bij je?
30.
Lukt je manier van werken ook als het er 130 zijn?
Ja, dat maakt niet uit. Het ligt aan hoe je het organiseert. Wij werken in teams. Geïnspireerd door biologie, kijk maar naar cellen. Cellen weten wat ze moeten doen. Dat gaat allemaal vanzelf. En als je een goede opleiding hebt, hoef je dat mensen niet te vertellen wat ze moeten doen. Dan hoef je alleen nog organen toe te voegen om het sterker te maken. Net als in het lichaam: ieder doet zijn eigen ding maar werkt wel samen. Zo hebben al onze teams een taak. MKB, particulier of financieel. Die regelen onderling wie wat doet, wat ze nodig hebben, welke posities ze innemen. Iedereen is daarbij even belangrijk.
Het slimste bedrijf van Nederland. Vertel eens over je nominatie, hoe is dat gelopen?
Ik ben benaderd door iemand uit de buurt, die bedrijven begeleidt in groei. Die vroeg of hij ons mocht nomineren voor het slimste bedrijf van Nederland. Nadat ik toestemming had gegeven, heeft hij van alles genoteerd en ons voorgedragen. Daarna hebben we nog twee juryleden op bezoek gehad, die ons verhaal hebben aangehoord. En weer even later ontvingen we bericht dat we met nog 14 bedrijven genomineerd waren.
“Gek is het nieuwe normaal” MKB Krachtcentrale. Hoeveel bedrijven deden er mee?
Dat weet ik niet, de verkiezing is in ieder geval landelijk. En ja, we hebben de prijs gewonnen en zijn nu onderdeel van de slimste bedrijven van Nederland.
Waarom draag je niet meer uit, dat je die prijs hebt?
Och, ik heb geen podium nodig. Zo’n prijs maakt me niet gelukkiger.
Had je een vermoeden dat je de prijs zou krijgen?
Ja, bij de introductie vertelde ze dat het slimste bedrijf op een ander level werkt: met soul energy. Toen ik de jury daarover vertelde bij de nominatie, gaven ze aan dat ze daar nog nooit van hadden gehoord. Dus dat was wel een vingerwijzing.
Soulenergy, waar komt dat vandaan?
In 2014 hebben we opnieuw een cultuurmeting gedaan. Daaruit bleek dat er weinig meer te verbeteren viel. Dus ontstond de vraag: hoe ontwikkelen we verder. Waar komen waarden vandaan. Een waarde leidt tot een overtuiging, die leidt tot een emotie, daarop volgt een beslissing en een actie. Maar wat zit er boven je waarden? Maar één ding, je missie. En die missie komt voort uit je ziel. Daar kon ik wel weer iets mee. Gaan onderzoeken wat je ziel wilt. Kijk als je last hebt van een ego probleem, dan weet wel iedereen wat er aan de hand is. Je bestaat uit je ego en je ziel. Van je ego kun je last hebben. Van je ziel niet, je ziel glimlacht zonder oordeel.
Dus begon ik een traject “hoe maak je contact met een ziel”. Eerst moet je blokkades oplossen. Lichamelijk en emotioneel. Als je daarmee aan de slag gaat, dan blijven er nog mentale blokkades over en daarboven zit de ziel. Tja, dat traject dat lukt je niet alleen. Want praten is te rationeel. Dus heb je daar hulp bij nodig. Eerst heb ik zelf het traject doorlopen. Daarna heb ik iedereen vier coachsessies aangeboden. Door mij betaald en onder kantoortijd.
Iedereen heeft meegedaan. Blokkades werden opgelost. Angsten waarvan men zich niet eens bewust was. Prachtig. Iedereen is er veel beter en rustiger van geworden. Vervolgens kunnen we elkaar daarop aanspreken. Bijvoorbeeld bij onredelijk gedrag. Kijk, de ziel denkt alleen in licht. Wie gaat nu als eerste licht gedrag vertonen. We zijn op een andere manier met elkaar verbonden. In een andere dimensie komen zielen elkaar tegen en worden dan soulmates. Dat gevoel ervaren we ook. Alsof we één familie zijn.
Heeft het moeite gekost om iedereen mee te nemen?
Je hebt altijd vooroplopers. Die gelijk daarmee aan de gang willen. Maar er zijn ook nuchtere mensen die het moeilijk vonden om in dat traject mee te gaan. Dat respecteer ik. Iedere ziel heeft recht op zijn eigen pad. En dwang is daarin niet goed. Onze sterke hechte club is ook gelijk een valkuil. We moeten er alert op zijn dat we mensen met andere interesses niet afstoten.
Hoe doe je dat met nieuwe mensen?
Die krijgen een NLP basistraining aangeboden. Dan kijken mensen al anders naar zichzelf. Als er een groep van drie of vier nieuwe medewerkers is, krijgen ze minimaal 2 of 3 groepssessies en aansluitend nog individuele sessies. De uitkomsten zijn privé, ik informeer wel naar hun ervaring en de opbrengst. Als vervolg krijgen ze nog de soulsessies aangeboden, als ze daarvoor openstaan.
Wat zijn je uitdagingen?
Ik ben niet bezig met leidinggeven. Ik ben meer een vader dan een leider. Kijk echt een van hen worden, dat kan niet. Ik blijf toch altijd de baas. Ook al neem ik geen beslissingen. Dat doet ons systeem.
We hebben een harde kern van 10 tot 12 mensen. Het HKO (harde kernoverleg) besteedt tijd aan het beslissingsproces. Bij mij duurt beslissen langer, maar de invoer gaat snel. Ons systeem is niet democratisch, maar er is wel een wel een vetorecht. Ik heb bijvoorbeeld een gesprek met een potentieel nieuwe medewerker. Maar de teamleden beslissen. Is er één iemand op tegen, dan gaat het niet door. Natuurlijk geef je dan wel argumenten.
Laats nog vroeg iemand om een andere plek want de naaste collega praatte te hard. Dan roep ik het team bij elkaar en laat ze het zelf uitzoeken. Zo doen we dat ook met vakanties.
Tijdens het HKO ben ik gespreksleider. Ik zorg dat iedereen aan het woord komt. Niet degene met de grootste mond de meeste aandacht.
Hoe inspireer je andere bedrijven?
Ik spreek veel ondernemers, maar ga nooit iemand overtuigen. Weet je ik heb een hartstikke fijn kader. Ik ligt niet wakker van jouw problemen. Ik zie het wel vaak. Voorbeeld: “als je nog een keer te laat komt, ben je ontslagen”. Dan vragen ze mij, hoe doe jij dat dan? Ik los dat anders op. Ik vertel dat ik het vervelend vind dat iemand te laat komt en informeer wat de reden is.
Ondernemers moeten zelf in de spiegel kijken. Dat probeer ik mensen mee te geven. Je creëert je problemen zelf. Alle ellende veroorzaak je zelf. Dat is zo fijn aan het ondernemer zijn: als het een succes wordt, ligt het aan jezelf en ook als het geen succes wordt, ligt het aan jezelf. Kijk naar mensen op zielsniveau. Dat voelen ze. Veel mensen zijn daar niet aan toe. Je kunt mensen alleen aanspreken op hun eigen frequentie. You have to meet the people were they are.
Ik deel mijn verhaal. Sta je ervoor open om ook een keer naar mijn coach te gaan? Dan krijg je dat cadeau van me, omdat ik je dat gun. Of onderzoek in een leiderschapsjourney wie je bent. Dat pad is niet voor mensen met een te groot ego.
Ach, lopen gaat niet zomaar. Pas bij pijn gaan mensen bewegen.
Wat doet Luyten Adviesgroep?
We bestaan 60 jaar en zijn gespecialiseerd in het verzekeren van bedrijven groot en klein en in alle branches. Daarnaast bedienen we ook nog 4.500 particulieren. Daarbij zijn we ook gespecialiseerd in hypotheken en financiële planning.
Hoe lang ben je eigenaar?
Direct van school ben ik bij Luyten gaan werken en in 2002 heb ik me ingekocht.
Wat is jullie onderscheidend vermogen?
We maken een echte connectie met onze relaties. Wij noemen dat het best friend principle, wat we expliciet hebben gemaakt. Kijk maar eens op happy cows give more milk
Onze mensen zijn goed opgeleid: in kennis, vaardigheden én attitude. Dat is een forse investering, maar wel een die loont. Ook intern werken we met heel veel energie. Dat is niet altijd zo geweest. In 2010 hebben we de omslag gemaakt van administratiekantoor naar advieskantoor.
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Dat ging gepaard met weerstand. Ik heb bijvoorbeeld de bonus laten vervallen. Zo’n bonus heeft geen enkele zin en werkt eerder demotiverend dan motiverend als je er goed over nadenkt. Je zult begrijpen dat zo’n besluit niet gelijk met applaus ontvangen wordt.
Vanaf dat moment ben ik gaan sturen op vaardigheden. Het kennisniveau zat al goed. We hebben altijd hoog opgeleide mensen in dienst gehad. Ik liet dat zien door voorbeeldgedrag, heel concreet. Nog steeds was de energie niet optimaal. Dus toen ben ik met waarden begonnen. We begonnen met een cultuurmeting en zijn daarna op de waarden gaan sturen. Bijvoorbeeld: hoe vullen we betrokkenheid in.
Hoe vulde je dat in?
We zaten bij elkaar en onderzochten: wie is het meest betrokken van ons allemaal. Het antwoord was eenduidend: “dat ben jij”. Maar hoe komt dat dan? Logisch dat jij het meest betrokken bent, jij bent de ondernemer. Ja, dan is de oplossing voor mij simpel. Dan maken we iedereen mede-ondernemer.
Hoe werkte dat dan? Kreeg iedereen aandelen?
Welnee, daar zat niemand op te wachten. De mensen willen zekerheid, een vast salaris. Maar wat ze wel willen is ondernemend denken en handelen. Want het ondernemersaspect is veel breder. Eigenlijk zoek je continu prospects. Prospects worden klanten. En dan zorg je dat het klanten blijven.
Dus organiseerde ik prospect feesten. In het begin had het team de neiging om gelijk na te bellen. Maar dat moet je niet doen. Wacht tot de klant naar jou toekomt. Ze weten wie je bent.
Maar hoe zit dat dan met targets?
Die heb ik ook afgeschaft. Targets zijn een belemmering. Ik heb er al verschillende discussies over gehad. Krijg dan de vraag “hoe houd je dan de controle op wat je gaat verdienen.” Dan ben je aan het korte termijn denken, en is het dan wel winst. Nee hoor, met targets ga je altijd de mist in. Het gaat om de ontmoeting. Bij een ontmoeting krijg je een gevoel en daar ga je achteraan. Je doet dat vanuit een andere kracht, vanuit intuïtie. Als je gevoel zegt dat het werkt, dan lukt dat. Zo belangrijk: luisteren naar je gevoel.
We hebben vaak genoeg bedrijven geweigerd. Omdat het gevoel niet goed was. En echt, bijna altijd hoor je achteraf dat er iets met zo’n bedrijf is gebeurd. Schades, overstromingen. Onze werkwijze heeft ons al veel succes gebracht.
Deed je die coaching allemaal zelf?
Nee, in die periode was praten met mensen niet mijn sterkste kant. Ik heb een coach aangesteld, een dag in de week. Die is het mede-ondernemerschap verder uit gaan bouwen en begeleiden. En heeft daarbij goed werk verricht. Langzaam maar zeker werden we van individuen een team.
Hoe ben je geworden wie je nu bent?
Simpel, door voortschrijdend inzicht. Deze periode is triest er vallen veel ontslagen. Voor ons is dat goud. Klanten krijgen door reorganisaties niet meer de aandacht die ze nodig hebben. Wij bestaan door de onkunde van onze concurrenten. Als je interesse hebt in een huis, dan ga je geen zes weken wachten tot je eens langs kunt komen voor een financieringsgesprek. Bij ons kun je morgen terecht. Dat regelen we gewoon.
Mensen zitten zo vast in regels en structuren. Eerstelijns controles, tweedelijns controles... Ik controleer niets. Als ik aanvoel dat er iets niet goed gaat, hebben we gewoon een gesprek.
Weet je wat afstudeerders zoeken in een werkgever?
Ze zoeken een werkgever die entrepreneur ship aanbiedt of faciliteert.
Die zorgt voor een maximale ontwikkeling. Ze hebben liever een mindfulness dag dan een vrije dag.
Een werkgever die snapt dat werk en privé niet gescheiden is. Het is gewoon één leven.
Dat is precies wat wij al doen. Altijd prettig als zoiets door een onderzoek bevestigd wordt.
Vrijheid is onze universele kernwaarde. Vrijheid is het hoogste goed in de ontwikkeling van een mens. Zelfs hoger dan gezondheid. En wat doen bedrijven? Juist, die perken die vrijheden juist in. Zetten mensen in een hokje van 4 bij 4 met met 220 volt op de muur. Hoe zou je dat zelf vinden?
Wat zeg je dat goed. Precies zoals in het filmpje van de vrije denkers.
Ach ik denk altijd maar: wat vind ik fijn? Vrijheid! Dus dat vinden mijn mensen ook fijn. Dat hoort bij ontwikkelen. Dus kijk naar jezelf en voeg de daad bij het woord.
Hoeveel mensen werken er nu bij je?
30.
Lukt je manier van werken ook als het er 130 zijn?
Ja, dat maakt niet uit. Het ligt aan hoe je het organiseert. Wij werken in teams. Geïnspireerd door biologie, kijk maar naar cellen. Cellen weten wat ze moeten doen. Dat gaat allemaal vanzelf. En als je een goede opleiding hebt, hoef je dat mensen niet te vertellen wat ze moeten doen. Dan hoef je alleen nog organen toe te voegen om het sterker te maken. Net als in het lichaam: ieder doet zijn eigen ding maar werkt wel samen. Zo hebben al onze teams een taak. MKB, particulier of financieel. Die regelen onderling wie wat doet, wat ze nodig hebben, welke posities ze innemen. Iedereen is daarbij even belangrijk.
Het slimste bedrijf van Nederland. Vertel eens over je nominatie, hoe is dat gelopen?
Ik ben benaderd door iemand uit de buurt, die bedrijven begeleidt in groei. Die vroeg of hij ons mocht nomineren voor het slimste bedrijf van Nederland. Nadat ik toestemming had gegeven, heeft hij van alles genoteerd en ons voorgedragen. Daarna hebben we nog twee juryleden op bezoek gehad, die ons verhaal hebben aangehoord. En weer even later ontvingen we bericht dat we met nog 14 bedrijven genomineerd waren.
“Gek is het nieuwe normaal” MKB Krachtcentrale. Hoeveel bedrijven deden er mee?
Dat weet ik niet, de verkiezing is in ieder geval landelijk. En ja, we hebben de prijs gewonnen en zijn nu onderdeel van de slimste bedrijven van Nederland.
Waarom draag je niet meer uit, dat je die prijs hebt?
Och, ik heb geen podium nodig. Zo’n prijs maakt me niet gelukkiger.
Had je een vermoeden dat je de prijs zou krijgen?
Ja, bij de introductie vertelde ze dat het slimste bedrijf op een ander level werkt: met soul energy. Toen ik de jury daarover vertelde bij de nominatie, gaven ze aan dat ze daar nog nooit van hadden gehoord. Dus dat was wel een vingerwijzing.
Soulenergy, waar komt dat vandaan?
In 2014 hebben we opnieuw een cultuurmeting gedaan. Daaruit bleek dat er weinig meer te verbeteren viel. Dus ontstond de vraag: hoe ontwikkelen we verder. Waar komen waarden vandaan. Een waarde leidt tot een overtuiging, die leidt tot een emotie, daarop volgt een beslissing en een actie. Maar wat zit er boven je waarden? Maar één ding, je missie. En die missie komt voort uit je ziel. Daar kon ik wel weer iets mee. Gaan onderzoeken wat je ziel wilt. Kijk als je last hebt van een ego probleem, dan weet wel iedereen wat er aan de hand is. Je bestaat uit je ego en je ziel. Van je ego kun je last hebben. Van je ziel niet, je ziel glimlacht zonder oordeel.
Dus begon ik een traject “hoe maak je contact met een ziel”. Eerst moet je blokkades oplossen. Lichamelijk en emotioneel. Als je daarmee aan de slag gaat, dan blijven er nog mentale blokkades over en daarboven zit de ziel. Tja, dat traject dat lukt je niet alleen. Want praten is te rationeel. Dus heb je daar hulp bij nodig. Eerst heb ik zelf het traject doorlopen. Daarna heb ik iedereen vier coachsessies aangeboden. Door mij betaald en onder kantoortijd.
Iedereen heeft meegedaan. Blokkades werden opgelost. Angsten waarvan men zich niet eens bewust was. Prachtig. Iedereen is er veel beter en rustiger van geworden. Vervolgens kunnen we elkaar daarop aanspreken. Bijvoorbeeld bij onredelijk gedrag. Kijk, de ziel denkt alleen in licht. Wie gaat nu als eerste licht gedrag vertonen. We zijn op een andere manier met elkaar verbonden. In een andere dimensie komen zielen elkaar tegen en worden dan soulmates. Dat gevoel ervaren we ook. Alsof we één familie zijn.
Heeft het moeite gekost om iedereen mee te nemen?
Je hebt altijd vooroplopers. Die gelijk daarmee aan de gang willen. Maar er zijn ook nuchtere mensen die het moeilijk vonden om in dat traject mee te gaan. Dat respecteer ik. Iedere ziel heeft recht op zijn eigen pad. En dwang is daarin niet goed. Onze sterke hechte club is ook gelijk een valkuil. We moeten er alert op zijn dat we mensen met andere interesses niet afstoten.
Hoe doe je dat met nieuwe mensen?
Die krijgen een NLP basistraining aangeboden. Dan kijken mensen al anders naar zichzelf. Als er een groep van drie of vier nieuwe medewerkers is, krijgen ze minimaal 2 of 3 groepssessies en aansluitend nog individuele sessies. De uitkomsten zijn privé, ik informeer wel naar hun ervaring en de opbrengst. Als vervolg krijgen ze nog de soulsessies aangeboden, als ze daarvoor openstaan.
Wat zijn je uitdagingen?
Ik ben niet bezig met leidinggeven. Ik ben meer een vader dan een leider. Kijk echt een van hen worden, dat kan niet. Ik blijf toch altijd de baas. Ook al neem ik geen beslissingen. Dat doet ons systeem.
We hebben een harde kern van 10 tot 12 mensen. Het HKO (harde kernoverleg) besteedt tijd aan het beslissingsproces. Bij mij duurt beslissen langer, maar de invoer gaat snel. Ons systeem is niet democratisch, maar er is wel een wel een vetorecht. Ik heb bijvoorbeeld een gesprek met een potentieel nieuwe medewerker. Maar de teamleden beslissen. Is er één iemand op tegen, dan gaat het niet door. Natuurlijk geef je dan wel argumenten.
Laats nog vroeg iemand om een andere plek want de naaste collega praatte te hard. Dan roep ik het team bij elkaar en laat ze het zelf uitzoeken. Zo doen we dat ook met vakanties.
Tijdens het HKO ben ik gespreksleider. Ik zorg dat iedereen aan het woord komt. Niet degene met de grootste mond de meeste aandacht.
Hoe inspireer je andere bedrijven?
Ik spreek veel ondernemers, maar ga nooit iemand overtuigen. Weet je ik heb een hartstikke fijn kader. Ik ligt niet wakker van jouw problemen. Ik zie het wel vaak. Voorbeeld: “als je nog een keer te laat komt, ben je ontslagen”. Dan vragen ze mij, hoe doe jij dat dan? Ik los dat anders op. Ik vertel dat ik het vervelend vind dat iemand te laat komt en informeer wat de reden is.
Ondernemers moeten zelf in de spiegel kijken. Dat probeer ik mensen mee te geven. Je creëert je problemen zelf. Alle ellende veroorzaak je zelf. Dat is zo fijn aan het ondernemer zijn: als het een succes wordt, ligt het aan jezelf en ook als het geen succes wordt, ligt het aan jezelf. Kijk naar mensen op zielsniveau. Dat voelen ze. Veel mensen zijn daar niet aan toe. Je kunt mensen alleen aanspreken op hun eigen frequentie. You have to meet the people were they are.
Ik deel mijn verhaal. Sta je ervoor open om ook een keer naar mijn coach te gaan? Dan krijg je dat cadeau van me, omdat ik je dat gun. Of onderzoek in een leiderschapsjourney wie je bent. Dat pad is niet voor mensen met een te groot ego.
Ach, lopen gaat niet zomaar. Pas bij pijn gaan mensen bewegen.